@article { author = {حسینی, بی بی حکیمه and رضی, حسنعلی}, title = {}, journal = {Scientific Journal Science and Civilization in Islam}, volume = {1}, number = {2}, pages = {106-126}, year = {2020}, publisher = {Payambar Azam Research Center for Islamic Civilization and Religious Studies}, issn = {2676-4830}, eissn = {2783-1000}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {هستی شناسی توحیدی قرآن و نقش آن در تمدن‌ سازی تربیت محور}, abstract_fa = {تمدن‌سازی نوین اسلامی یکی از مهم ترین گفتمان‏های نوظهور در دوران معاصر است که در پی نهضت‌های اسلامی، جنبش بیداری اسلامی و شکست و رسوایی مکاتب مادی، اذهان متفکران اسلامی را به خود جلب نموده است. با عنایت به اهمیت ترسیم تمدن نوین اسلامی برپایه قرآن کریم و نظر به حیثیت تربیت محوری تمدن اسلامی و ابتکارهای علامه طباطبایی در مباحث تربیتی، پژوهش حاضر به شیوه تحلیل متن، به استخراج و استنباط مبانی ویژه تفسیر المیزان در حوزه هستی‌شناسی و ارتباط آن با تمدن‌سازی پرداخته است. براساس مبانی قرآنی علامه در المیزان، عالم هستی یک نظام توحیدی فراگیر است که مدیریت یکپارچه و اتصال تدبیر در آن حاکم است. پرسش از عدالت و چگونگی آن در این نظام واحد نادرست است؛ چراکه عالم وجود، خود میزان عدالت و معیار سنجش آن است. بی‌تردید چنین شناختی از جهان در مدیریت کلان تمدنی بسیار حائز اهمیت است. براساس این نگرش، اهداف تمدن‌سازی اسلامی، گسترش باور به توحید و پرورش روحیه تسلیم و رضا در آحاد جامعه ترسیم می‌شود؛ و از جمله اصول و راه کارهای آن، اخلاص در مربی و متربی، باور به نظام احسن، حبّ عبودی، یادآوری نعمت‌های الهی و «آیت» دانستن تمام اجزای هستی است؛ که شناخت و تدبیر صحیح آن از لوازم تمدن‌سازی تربیت‌محور است.}, keywords_fa = {تمدن نوین اسلامی,تمدن تربیت‌محور,هستی‌شناسی توحیدی,علامه طباطبایی و قرآن کریم}, url = {https://mag.mpte.ir/article_90427.html}, eprint = {https://mag.mpte.ir/article_90427_49e7a9e90806b8a5ddf395a7cfa196b8.pdf} }