TY - JOUR ID - 89612 TI - تاثیرآیات و روایات در اصول اخلاق تجارت اسلامی محیط کسب و کار تمدنی؛ مورد کاوی بازارتهران JO - نشریه علمی علم و تمدن در اسلام JA - ICRS LA - fa SN - 2676-4830 AU - نجات بخش اصفهانی, علی AU - تک دهقان, حبیبه AD - دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. AD - کارشناس ارشد مدیریت اجرایی (استراتژیک)، دانشگاه پیام نور تهران غرب، تهران، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 1 IS - 1 SP - 72 EP - 99 KW - اسلام KW - اخلاق KW - تجارت KW - تأثیر KW - فعالیت های بازرگانی و بازار تهران DO - N2 - تحقیق حاضر به بررسی شاخص های اخلاق تجارت اسلامی و میزان تأثیر آن ها در فعالیت های بازرگانی بازار تهران می پردازد.در ابتدا شاخص های احتمالی اخلاق تجارت اسلامی از میان منابع کتابخانه ای معتبر دینی استخراج و سپس در میان صاحب نظران علوم اسلامی نظرسنجی شده است. حاصل این نظرسنجی انتخاب دوازده مورد به عنوان شاخص های اخلاق تجارت اسلامی در کسب و کار تمدن اسلامی است. بر اساس این شاخص ها، پرسشنامه ای طراحی شده است که در بازار تهران توزیع گردید. نتیجه بررسی داده های آماری نشان می دهد که فرضیه های این مقاله، مبنی بر مؤثر بودن شاخص های دوازده گانه اخلاق تجارت اسلامی بر فعالیت های بازرگانی، مورد تأیید است. UR - https://mag.mpte.ir/article_89612.html L1 - https://mag.mpte.ir/article_89612_c34478f6a01dd222a7645b045605edb0.pdf ER -