مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 بهمن 1402
چکیده
چکیده
مالزی یکی از کشورهای پیشرو اسلامی است که می کوشد با یادگیری تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی خویش نسبت به بازسازی هویت دینی جامعهی مسلمان خود اقدام نماید. تبیین و شفافسازی این یادگیری برای همهی دانشجویان، ...
بیشتر
چکیده
مالزی یکی از کشورهای پیشرو اسلامی است که می کوشد با یادگیری تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی خویش نسبت به بازسازی هویت دینی جامعهی مسلمان خود اقدام نماید. تبیین و شفافسازی این یادگیری برای همهی دانشجویان، نخبگان و کارگزاران حکومتی مالزی جهت رشد و توسعهی بیشتر ضروری است. پژوهش حاضر از روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای با تجزیه و تحلیل و نتیجهگیری به همراه یک نگاه(رویکرد) استدلالی و منطقی بهره گرفته و به نتایجی چند دست یافته از جمله:1.آگاهی و اطلاعات در زمینهی تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی مالایی ها جهت شکلدهی و قوام سرمایه انسانی و هویت جامعه اسلامی مالزی اجتنابناپذیر است.2.ارتقای آگاهی و اطلاعات در این زمینه به مالزی، امکان شناسایی و کاربست تاریخ، فرهنگ و تمدن حقیقی مردمشان را میدهد.3. این اطلاعات جهت شکلدادن بیشتر به همبستگی اسلامی که به سنتهای اسلامی نزدیکتر باشد، ضروری خواهد بود.
واژگان کلیدی: مالزی، هویت، تاریخ، تمدن و فرهنگ اسلامی.
گروه مطالعات عربی و تمدن اسلامی، از بخش های آموزشی دانشگاه بین المللی مالزی IIUM )) است که در سال 1983/1362 تأسیس شد. این گروه با ایستاک(ISTAC) یا مؤسسهی بین المللی تمدن و اندیشه اسلامی همکاری نزدیکی دارد. ایستاک در 1987/ 1366 ایجاد گردید و به عنوان بخش پژوهشی IIUM در زمینه علوم و تمدن اسلامی و تربیت دانشجویان پژوهشگر فعالیت می کند؛
سیدجمال در عصری زیست که از یک سو، جوامع مسلمان از تمدن اسلامی فاصله گرفتند و از سوی دیگر، تمدن غربی با هجمه بی رحمانه پیکر نحیف شده مسلمانان را شلاق می زد.در این شرایط، سید به دنبال راهی بود که مسلمانان ...
بیشتر
سیدجمال در عصری زیست که از یک سو، جوامع مسلمان از تمدن اسلامی فاصله گرفتند و از سوی دیگر، تمدن غربی با هجمه بی رحمانه پیکر نحیف شده مسلمانان را شلاق می زد.در این شرایط، سید به دنبال راهی بود که مسلمانان را از زیر بار سنگین شلاق های دشمن نجات دهد. طرح او بهره گیری از تمدن غربی اما با دور انداختن وجه استعماری و استثماری آن بود زیرا بر این باور بود که می توان صنعت غرب را از وجه سلطه گری آن تفکیک کرد اما بیش از آن که بر اخذ دستاوردهای تمدنی غرب تکیه کند بر احیای تمدن اسلامی تکیه می کرد اما چگونه؟ به نظر می رسد او در این راه، به ترسیم جامعه فضلیت مند پرداخت، تأسیس خلافت را یک ضرورت دانست حکومتی که از ماهیت دینی برخوردار است و به شکل مشروطه اداره می شود اما تأکید بیشتری بر تغییر ملت به امت می کرد. از آن رو که برای تحقق تمدن اسلامی، بسیج همه امکانات مسلمانان یک ضرورت است.