نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه کلام اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، ایران

چکیده

بی‌گمان مانایی و ناپداری تمدن‌ها بسته به عواملی فراوانی است. بر اساس متون دینی عواملی مانند ظلم، کفر، شرک در ناپایداری و هلاک تمدن‌‌ها دخیل‌اند و مقتضای برخی از سنت‌های الهی مانند احباط، ابتلا، تدمیر و استیصال و استخلاف، چنین چیزی است. این نوشتار با استفاده از روش کتابخانه‌ای در گردآوری اطلاعات و روش توصیفی - تحلیلی در استنتاج دیدگاه با تأکید بر آیات قرآن، به این پرسش اساسی پاسخ می‌گوید که چرا با وجود عوامل افول، برخی تمدن‌ها مانا باقی می‌مانند؟. یافته‌های تحقیق به شرح زیر است:
الف) آن امت‌ها و جوامع از صفات و ویژگی‌هایی بهره می‌برند که همان‌ها باعث پیشرفت و پایداری شده است. ب) با بهره‌گیری از اسباب مادی می‌توان سطح رفاه را بالا برد و به پیشرفت و پایداری دست یافت؛ هرچند به‌منظور دستیابی به مانایی و پیشرفت همه‌جانبه نیازمند تلفیق اسباب مادی و معنوی است. ج) برخورداری از امکانات مادی ممکن است بر اساس سنت امهال و استدراج باشد.
د) کفر مانع رشد اقتصادی نیست؛ هرچند طبق سنت احباط، آرامش و سعادت دنیوی تحقق پیدا نمی‌کند و این توسعه ماندگار نخواهد بود. هـ) برخی از عوامل مانند ظلم علت تامه هلاکت‌اند؛ اما برای نابودی و مرگ از نقش اقتضایی برخوردارند. و) از منظر دین، پایداری در معنای رایج،‌ مساوی با مانایی نیست. در مانایی کیفیت و کمیت به صورت توأمان لحاظ می‌شود که از آن به پیشرفت کوثری تعبیر می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the sustainability of civilizations by looking at divine laws from the perspective of the Qur'an

نویسنده [English]

  • ghasem tarkhan

Associate Professor, Department of Islamic theology, Research Institute of Islamic Culture and Thought, Tehran, Iran

چکیده [English]

Undoubtedly, the stability and instability of civilizations depends on many factors. According to religious texts, many spiritual and transcendental factors such as cruelty, disbelief, and polytheism are involved in the instability and destruction of civilizations, and this is what is required by some divine Laws such as ahbat, ibtala, tadmir, istisal, and istekhlaf. By using the library method in gathering information and the analytical descriptive method in deriving the point of view, this article deals with the explanation of why the punishment did not descend on this type of civilizations. The results of this research are as follows: A) Those nations and societies benefit from traits and characteristics that have led to progress. b) By using material means, one can raise the level of well-being and achieve progress, although in order to achieve prosperity and all-round progress, it is necessary to combine material and spiritual means. c) The possession of material facilities may be based on the Laws of imhal and istedraj.

d) Disbelief does not prevent economic growth, although according to the ehbat law, worldly peace and prosperity will not be realized and this development will not be sustainable. e) Although some factors such as oppression are the cause of total destruction; But they have a necessary role for destruction and death. f) From the point of view of religion, sustainability is not equal to durability. Quality and quantity are considered together in it, which is interpreted as Kaushari's progress.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Decline of civilizations
  • stability and instability
  • spiritual factors
  • divine Laws
قرآن
ابن بابویه، محمد (1376ش). الأمالی، چاپ6، تهران، کتابچى.
ابن بابویه، محمد (1403ق). معانی الأخبار، چ1، قم، دفتر انتشارات اسلامى.
ابن بابویه، محمد (1413ق). من لایحضره الفقیه، چ2، قم، دفتر انتشارات اسلامى.
ابن سلیمان، مقاتل (1423ق). تفسیر مقاتل بن سلیمان، لبنان، دار احیاء التراث العربی.
ابن فارس، أحمد (۱۴۰۴ق). معجم مقاییس اللغة، چ1، قم، دفتر تبلیغات اسلامی‏.
ابن منظور، محمد (1414ق). لسان العرب، چ3، بیروت، دار صادر.
ابن‌خلدون، (۱۴۰۸ ق). مقدمه ابن خلدون. بیروت، دار احیاء التراث العربی.
ازکیا، مصطفی و غفاری، غلامرضا (١٣٨٨). جامعه‌شناسی توسعه. چ8، تهران: انتشارات کیهان.
امین، نصرت‏بیگم (1361ش). تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن،‏ چ1، تهران، نهضت زنان مسلمان.
پاینده، ابوالقاسم (۱۳۸۲ش). نهج الفصاحة، چ4، تهران، دنیاى دانش.
پورآقایی، سیدمسعود (۱۳۹۴ش). مجموعه مقالات بین المللی دکترین مهدویت، قم، مؤسسه آینده روشن.
ترخان، قاسم (۱۳۹۵). «سنت‌های الهی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت». مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ج۱، ۱۳۹۵، ص۴۴-۷۴.
ترخان، قاسم (۱۳۹۷). «تأملی در قوانین فرامادی پیشرفت بر اساس سنت‌های اجتماعی الهی». س5، ش 16، صص 125-152.
ترخان، قاسم (۱۳۹۹). «نقش و تأثیر علل و عوامل فرامادی در بلایای طبیعی». قبسات، دوره 25، ش 96، تابستان 1399، صص35-66
ترخان، قاسم (۱۴۰۱). مبانی جهان‌شناختی علوم انسانی از منظر قرآن؛ چ۱، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
 تحویل‌دارزاده، ریحانه و حسین‌زاده یزدی، مهدی (۱۴۰۱). مطالعات اندیشه معاصر مسلمین. س 8، ش 15، صص۲۱-۲۳.
تمیمى آمدى، عبدالواحدبن‌محمد (1366ش). تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، چ1، قم، دفتر تبلیغات.
ثابت، سیدعبدالحمید و نظری، محمدعلی و نظری، نصرالله (۱۳۹۶). ماهیت و چیستی پیشرفت در اسلام، چ۳، قم، مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی.
جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۱ش). تفسیر موضوعی قرآن کریم، محقق: غلامعلی امین دین، چ۲، قم، اسراء، ج14.
جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۸ش). تسنیم، محقق: عبدالکریم عابدینی، چ2، قم، اسراء، ج ۱۶.
حر عاملى، محمد (۱۴۰۹ق). وسائل الشیعة، چ۱‏، قم، مؤسسه آل البیت لإحیاء التراث.‏
حر عاملی، محمدبن‌حسن (1362). الإیقاظ من الهجعة بالبرهان علی الرجعة؛ محقق/مصحح: سیدهاشم‏ رسولی محلاتی، چ1، تهران، نوید.
حسینی، سیدرضا (۱۳۹۱ش). «توسعه کوثری در چهارچوب اخلاق الاهی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی»، حکمت اسراء، ش۱۳، صص ۶۱-۹۳.
دهخدا، علی‌اکبر (۱۳۸۵ش). فرهنگ متوسط دهخدا، چ1، تهران، دانشگاه تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ.
دورانت، ویلیام جیمز (۱۳۸۱). تاریخ تمدن. ترجمه احمد آرام، عسکری پاشایی و امیرحسین آریان‌پور، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
راوندى، قطب الدین (۱۴۰۷ق) الدعوات، چ۱، قم، انتشارات مدرسه امام مهدى (عج).
رضایی اصفهانی، محمدعلی (۱۳۹۵). «چرا کفار پیشرفت صنعتی و اقتصادی دارند؟»، ۲ بهمن ۱۳۹۵:  https://hawzahnews.com/x5tbk
روشن‌ضمیر، محمدابراهیم (1395ش). «بررسی سندی و محتوایی گزارۀ المُلکَ یبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یبقَی مَعَ الظُّلمِ»، مطالعات فهم حدیث، سال 3، ش1،  صص 9-25.
زبیدی، مرتضی (1414ق). تاج العروس، چ1، بیروت، دار الفکر.
زمخشری، محمود (۱۴۰۷ ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه التأویل، چ3، بیروت، دارالکتاب العربی.
سمرقندی، نصربن‌محمد (1416ق). بحرالعلوم، لبنان، دارالفکر.
شفیعیان داریانی، فائزه؛ پورجعفر، محمدرضا؛ قبادی، علیرضا (۱۳۹۳). «مفهوم ماندگاری در معماری اسلامی و مقایسه‌ی آن با مفهوم پایداری در معماری معاصر»، فصلنامه پژوهش‌های معماری اسلامی، س 5، صص۲۲-۵۰.
شیرخانی، علی و میرعباسی، فاطمه (بهار ۱۳۹۴). «توسعه کوثری و توسعه تکاثری»، سپهر سیاست، س 2، ش۳، ص۲۹-۵۷.
صدر، سیدمحمدباقر. (1398 ق.). المدرسه القرآنیه. چ3. قم: مرکز الابحاث و الدراسات التخصصیه للشهید الصدر.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1390ق). المیزان فی تفسیر القرآن‏، چ2، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات‏.
طبرسی، فضل‌بن‌حسن‏ (1372ش). مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مصحح: فضل‏الله یزدی طباطبایی‏/هاشم رسولی‏، چ3، تهران، ناصر خسرو.
طبری، محمدبن‌جریر(1412 ق). جامع البیان فی تفسیر القرآن، لبنان، دارالمعرفة.
طوسی، محمدبن‌حسن‏ (بی‌تا). التبیان فی تفسیر القرآن، چ1، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
فخر رازی، محمدبن‌عمر(1420ق‏). التفسیر الکبیر(مفاتیح الغیب)، چ3، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
فضل‌الله، سیدمحمدحسین‏ (1419ق‏). من وحی القرآن، چ1، بیروت، دار الملاک‏.
فیومی، احمدبن‌محمد (1414 ق). المصباح المنیر، چ2، قم، موسسه دارالهجره.
قنبری، علی (١٣٩۱). توسعۀ اقتصادی و توسعۀ انسانی. چ1، ویرایش اول، تهران: چالش.
کلینى، محمدبن‌یعقوب (۱۴۰۷ ق). الکافی، چ4، تهران، دارالکتب الإسلامیة.
کاشانی، فتح‌الله (بی‌تا). منهج الصادقین فی الزام المخالفین، تهران، کتابفروشی اسلامیه.
مصباح یزدی، محمدتقی (139۱). جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن کریم، چ7، تهران، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل.
مصطفوی، حسن (۱۳۷۱ش). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، چ1، مؤسسه الطباعه والنشر وزارت فرهنگ و ارشاد.
مطهری، مرتضی (1383ش). مجموعه آثار، چ11، تهران، انتشارات صدرا، ج۲.
مطهری، مرتضی (1384ش). مجموعه آثار، چ12، تهران، انتشارات صدرا، ج۱.
مکارم شیرازی، ناصر (1374ش). تفسیر نمونه، چ1، تهران، دار الکتب الإسلامیة.
ملاباشی،‌ سیدمحسن و حسین‌زاده یزدی، مهدی و مهرشاد، احمد (۱۳۹۵ش). «علل انحطاط تمدن اسلامی از منظر استاد مطهری با تأکید بر تحلیل محتوای کتاب داستان راستان»، الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، س 4، ش 7، ص۹۹-۱۲۶.
هادوی‌نیا، علی‌اصغر (1387ش). فلسفه اقتصاد (در پرتو جهان‌بینی قرآن کریم)، چ1، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
ولایتی، علی اکبر. (1378). «تجدید حیات فرهنگ و تمدن اسلامی». قبسات، شماره 14، ص62-75.).
یوسف زاده، حسن (بهار و تابستان 1398). «مبانی پیشرفت کوثری در اندیشه علامه جوادی آملی»، حکمت اسراء، ش ۳۳، صص29 – 58.