نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 کارشناس ارشد مدیریت اجرایی (استراتژیک)، دانشگاه پیام نور تهران غرب، تهران، ایران.
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی شاخص های اخلاق تجارت اسلامی و میزان تأثیر آن ها در فعالیت های بازرگانی بازار تهران می پردازد.در ابتدا شاخص های احتمالی اخلاق تجارت اسلامی از میان منابع کتابخانه ای معتبر دینی استخراج و سپس در میان صاحب نظران علوم اسلامی نظرسنجی شده است. حاصل این نظرسنجی انتخاب دوازده مورد به عنوان شاخص های اخلاق تجارت اسلامی در کسب و کار تمدن اسلامی است. بر اساس این شاخص ها، پرسشنامه ای طراحی شده است که در بازار تهران توزیع گردید. نتیجه بررسی داده های آماری نشان می دهد که فرضیه های این مقاله، مبنی بر مؤثر بودن شاخص های دوازده گانه اخلاق تجارت اسلامی بر فعالیت های بازرگانی، مورد تأیید است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effect of the Verses of the Quran and Narrations on the Ethical Principles of Islamic Commerce of the Civilizational Business Environment; A Case Study of Tehran's Bazaar
نویسندگان [English]
- Ali Nejat Bakhsh Esfahani 1
- Habibeh Tak Dehghan 2
1 Associate Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Master of Executive Management (Strategic), Payame Noor University, West Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The present research investigates the criteria of Islamic commerce ethics and its effect on business activities of Tehran's bazaar. First, the possible criteria of Islamic commerce ethics were taken from reliable religious library sources and then a questionnaire was conducted among experts of Islamic sciences. The results of this questionnaire were twelve criteria as the criteria of Islamic commerce ethics in the business of Islamic civilization. Based on these criteria, a questionnaire was designed which was distributed in Tehran's bazaar. The result of the analysis of the statistical data reveals that the hypotheses of this article maintaining that the twelve criteria of Islamic commerce ethics affect business activities are verified.
کلیدواژهها [English]
- Islam
- Ethics
- Commerce
- Effect
- Business Activities and Tehran's Bazaar