دوره 4 (1401-1402)
دوره 3 (1400-1401)
دوره 2 (1399-1400)
دوره 1 (1398-1399)
تعداد مقالات: 6
الزامات، اصول و روش های اخلاقی و آموزشی شاگردپروری از دیدگاه امام صادق (ع)
دوره 4، شماره 14 ، اسفند 1401، صفحه 10-33
چکیده
یکی از بنیادیترین شاخصههای مرجعیت علمی که به لحاظ تاریخی باورمندی به مرجعیتِ مرجع و سرآمدی او را بر دیگر مدعیان اثبات میکند، شاگردپروری است. این اصطلاح بدین معناست که هر مربی، معلم یا استاد با کاربست ... بیشترتأثیر ایرانیان در انتقال مظاهر فرهنگ و تمدن اسلام و ایران به افریقیه در عصر اغلبیان
دوره 4، شماره 14 ، اسفند 1401، صفحه 34-54
چکیده
نخستین دوره شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی در افریقیه و مغرب در عهد دولت اغلبیان به وقوع پیوست. قیروان به مثابه بغداد در شرق اسلام، مرکز فرهنگی و علمی در غرب جهان اسلام شد و عالمان و دانشمندان آنجا را به عنوان ... بیشترجریانها و گرایشهای فکری یزد در عهد آلمظفر(718-795 ق)
دوره 4، شماره 14 ، اسفند 1401، صفحه 55-73
چکیده
ولایت یزد در سده هشتم هجری تحت تسلط حاکمان مظفری قرار داشت. آنان در خلأ قدرت سیاسی پس از فروپاشی ایلخانان توانستند در یزد و مناطق همجوار با به دست گرفتن قدرت، منشأ تحولات سیاسی گردند. در کنار رویدادهای ... بیشتربررسی عملکرد اقتصادی دولت سامانی در حوزه علم و دانش
دوره 4، شماره 14 ، اسفند 1401، صفحه 74-94
چکیده
یکی از دورههای شکوهمند تمدن اسلامی، دوره امارت سامانیان بود. سامانیان نسبت به ترویج دانش اهتمام داشتند و با حمایت مالی از دانش و دانشوران، سبب گسترش حوزههای دانش میشدند. هدف این تحقیق، پاسخ به ... بیشترموقعیت علمی ایران در عصر صفویه از نگاه سیاحان اروپایی
دوره 4، شماره 14 ، اسفند 1401، صفحه 95-114
چکیده
سیاحان اروپایی دیدار کننده از ایران در عصر صفوی به لحاظ مأموریت و نیز اشتیاقی که به شناخت ایران و بازتاب آن در غرب داشتند، به بررسی اوضاع گوناگون سرزمینی، جغرافیایی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی، فرهنگی، ... بیشتربررسی جایگاه علم نجوم در آثار محمد بن جریر طبری با تأکید بر دو کتاب «تاریخ الرسل و الملوک» و «تفسیر جامع البیان عن تاویل القرآن»
دوره 4، شماره 14 ، اسفند 1401، صفحه 115-134